The Crowned Clown (A koronás bohóc)
Dél-koreai televíziós sorozat,
2019
Epizódok száma: 16
Műfaj: történelmi, romantikus,
dráma
Korhatár: 16+
Főszereplők: Yeo Jin Goo, Lee
Se Young, Kim Sang Kyung, Kwon Hae Hyo, Jang Kwang
A történetről:
Joseon fiatal uralkodója
kapzsi és hírhedten kegyetlen, ezáltal sok ellenséget szerez. Gyötrő
bűntudata és gondjai elől drogokhoz menekül, de lassan elhatalmasodik rajta az
üldözési mánia. Kapóra jön számára, hogy bizalmas jóbarátja, Lee államtitkár
rátalál a hasonmására egy vándorkomédiás személyében. A király parancsba adja Ha Sun
bohócnak, hogy helyettesítse őt egy ideig, azt remélve, hogy így kivédheti az őt fenyegető merényleteket. Ezután eltűnik a palotából, hogy élvezze
az életet.
Ha Sun átveszi a király
helyét, és az idealista fiú megpróbálja kiismerni magát a palota könyörtelen
világában. Szembesül az ország vezetésének problémáival, és igyekszik a népet
szolgálni, miközben akaratlanul is közelebb kerül a királynéhoz, aki számára
tiltott gyümölcs.
Véleményem:
Ez egy szomorú mese, még akkor
is, ha tulajdonképpen boldog lezárást kapott. Rengeteg benne az erőszakos és tragikus
esemény, amit romantikával és néhány mesés fordulattal próbáltak ellensúlyozni.
Amikor először hallottam róla, azt gondoltam, hogy valószínűleg A koldus
és királyfi dél-koreai változata lesz, de tévedtem, egyedül a szerepcsere
szempontjából vonható párhuzamba a két mű.
Érdekes módon már az elején kitették a figyelmeztetést, hogy szexuális erőszak várható, amit szerencsére végül csak utalás szintjén jelenítettek meg. Persze így is nagyon szomorú volt, de szerintem ennél megrázóbb dolgok is történtek benne. Legalábbis az én anyai szívemet két másik történés jobban felkavarta. Mindkettő az anyakirálynéhoz köthető.
Mint minden történelmi doramában, itt is főszerepet kapott a jó és a rossz harca, a palotában folyó kíméletlen hatalmi vetélkedés, ami a társadalmi reformok születésének folyamatát kísérte. Az álmok és politikai realitás összeütközése, valamint a szereplők belső vívódása kapott központi szerepet. Nagyon jól szemléltették a bosszú ördögi körforgását, ahogy a gonoszság újabb és újabb kegyetlenségeket szült. Érdekes volt, hogy egy kicsit a negatív szereplők helyzetét és motivációját is megismerhettük. Erre eddig egyetlen kosztümös doramában, az Arthdali krónikákban láttam jó példát.
Bár a sorozat erős
mellékszereplői gárdát vonultat fel, számomra a legemlékezetesebb egyértelműen
a fiatal bohóc karaktere volt, ő vitte a hátán a történetet.
Adva van egy tehetséges, vidám természetű és jószívű fiú, aki hirtelen viperafészekbe csöppen. Mindenféle politikai előképzetség nélkül, szélsebesen át kell látnia az érdekszövetségeket, és megfelelő döntéseket hoznia, úgy, hogy szegény még olvasni sem tud. Kezdetben csak túlélésre játszik, és igyekszik megbújni a bábszerepben, de hamar felismeri, hogy ha van bátorsága élni az ölébe hullt lehetőséggel, sok ember életét jobbá teheti. Viszont azzal is számolnia kell, hogy az „uralkodásának” az igazi király visszatérése bármikor véget vethet, és a saját élete mellett a szerettei életét is kockára teszi. Csodáltam a bátorságát (sejteni lehet, hogy nem éri be stratégiai nyugalommal, hiszen akkor meglehetősen lapos és szégyenteljes sztorit kapnánk), ugyanakkor féltettem. Az ellenségeitől éppúgy, mint a hatalom csábításától. Sokszor bebizonyosodott, hogy a jószándéka kevés, hiába talált támogatókra. (A kedvenc mellékszereplőm a királyi eunuch volt, aki szinte nagyapai szeretettel óvta a fiút.) Mint Lee főtitkár, Ha Sun is megalkuvásra kényszerült, és minél inkább belebonyolódott a törvényhozás ügyeibe, annál inkább nőtt a veszélye, hogy a hatalom belőle is szörnyeteget farag. Ha Sun karaktere több szempontból az egyik kedvenc olvasmányom, a Koboldcsászár főhősére emlékeztetett. Maia szintén egy tiszta szívű fiú, akinek hirtelen szakad a nyakába az uralkodás felelőssége, ennek ellenére ügyesen megállja a helyét.
Engem
általában valamelyik kedvenc színészem vonz egy adott sorozathoz, itt sem
történt ez másképp. Yeo Jin Goo-t a Moon Embracing the Sun c. sorozatban
fedeztem fel, ahol már gyerekszínészként is kiemelkedő alakítást nyújtott. Régóta
terveztem, hogy felnőtt szerepben is megnézem. Ebben a kettős szerepben
egyenesen ragyogott. Nagyobb hatást tett rám, mint Song Joong Ki az Arthdali
krónikákban, ami nem kis teljesítmény. Önmagában ezért a kiváló alakításért érdemes
megnézni ezt a sorozatot! Hihetetlen, hogy egy 22 éves színész ilyen tökéletes
érzékenységgel jelenítsen meg két teljesen különböző karaktert! Már az első
epizódban volt egy hidegrázós jelenet, amikor a király és a bohóc először
került szemtől szembe, és Ha Sunnak utánoznia kellett az uralkodót. Ugyanaz a
mondat ugyanazzal a hangsúllyal hangzott el a szájából, mégis sikerült
érzékeltetnie egy csipetnyi különbséget a két figura között.
Ezzel szemben a romantikának most nem sikerült teljes mértékben elkápráztatnia, hiába volt erős az érzelmi kötelék a szereplők között. Meghatóak a szerelmes jelenetek, viszont hosszú távon egysíkúak, szenvedélymentesek. Többet vártam. Szerintem a színészek mindent beleadtak a játékba, de egy ilyen túlidealizált rendezői megközelítésből nem sokat lehetett kihozni. Valahányszor történt egy kis előrelépés a király és a királyné között, pl.: összeért a kezük, megölelték, vagy finoman megcsókolták egymást, utána kettőt léptek hátra, és visszatértek a „csak bámuljuk egymást szótlanul, elepedő tekintettel” állapothoz. Az volt az érzésem, így fogják leélni az egész életüket, mintha nem is hús-vér emberek lennének.
Zenei aláfestés:
A sorozat képi
világa csodálatos, szemet gyönyörködtetőek a jelmezek és a helyszínek. A zenéje
is fenséges, de mélységesen szomorú. Az OST-be belekomponálták Schubert Szerenádját. Számomra egy idő után kicsit lehangolóvá vált a bús zenei
aláfestés. Talán ez is hozzájárult, hogy sokkal inkább a szomorúság ragadott
meg belőle, nem az izgalom. Pedig a sztori végig tartogatott lebilincselő fordulatokat. A másik, ami miatt inkább éreztem szomorúnak, mint izgalmasnak, hogy sokszor megtörik a cselekmény íve, rengeteg a bánatosan
merengő, színpadiasan elnyújtott jelenet. Egy picivel több humor, mint a Love
in the Moonlight-ban, vagy élettelibb romantika, mint a Tale of Nokduban, jót
tett volna. A forgatókönyvvel és a rendezéssel nem voltam tökéletesen
kibékülve.
A kevés jelenetből, ahol megcsillant a humor, ez az egyik legjobb:
Összegzés:
Érdekes történet,
lenyűgöző színészi játékkal. Ez utóbbi nagyon megragadott. A 16+ korhatárt
indokoltnak tartom, mert előfordulnak benne megrázó jelenetek, sokszor drámai a
tartalom. A palotában folyó hatalmi harcokra és a társadalmi reformok
születésére van kihegyezve, élethűen mutatja be a vérre menő politikai küzdelmet.
A romantikus szál erős, viszont túlságosan művészi megközelítésű. A vége
abszolút mesés. Azoknak ajánlom, akik szeretik a kosztümös politikai drámákat
és a romantikus sorozatokat.
Trailer:
Angol felirattal elérhető a Netflixen.
Magyar fordítást Zzzizzzi készített.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése